You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience.

Veelgestelde vragen Moves

Algemeen

  • Wat is Moves?
    Moves is jouw alles-in-één reis app. Moves begeleid je van deur tot deur met een naadloze combinatie van vervoermiddelen. Je plant, reserveert, boekt, reist, en betaalt alles met één app. Daarmee helpen we elke dag duizenden reizigers, werknemers en werkgevers, onze infrastructuur én de luchtkwaliteit vooruit. Moves is een samenwerking van partijen die verantwoordelijk zijn voor (openbaar) vervoer en infrastructuur in de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag. Naast die verantwoordelijkheid delen ze een grote ambitie: om de doorstroming te verbeteren, verkeersdruk te spreiden, en uiteindelijk de leefbaarheid in allerlei opzichten te verbeteren. Flexibeler omspringen met vervoer, en het reizen makkelijker maken speelt daarin een sleutelrol. Samen maken we de overstap van ‘allemaal tegelijk in de trein en de auto’ naar efficiënter maatwerk voor iedereen.
  • Waar kan ik de Moves app downloaden?

    De Moves app is beschikbaar voor Android en iOS. Je kunt de Moves app gratis downloaden via jouw app Store.

  • Wat kan ik allemaal met de Moves app?

    Moves is jouw alles-in-één reis app.

    Je plant, reserveert, boekt, reist, en betaalt alles met één app. Hierbij heb je ruime keuze tussen verschillende vormen van vervoer zoals:

    Al het openbaar vervoer (trein, IC direct, bus, tram, metro, pont)
    Deelauto’s
    Deelscooters
    Deelfietsen (e-bikes en pedal bikes)
    Taxi’s (inclusief de Watertaxi in Rotterdam)
    Eigen auto
    Eigen fiets
    Looproutes

    Onze slimme Moves planner houdt rekening met alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op jouw reis(keuze). Denk hierbij aan weersverwachtingen, verkeersinformatie, Kcal, CO2, prijs, reisduur en nog veel meer!

    Gebruik je Moves voor het eerst? Wat leuk en welkom bij de club! Bij Moves vinden we het belangrijk dat je snel aan de slag kunt en op elk gewenst moment. Zo kost registratie je minder dan 1 minuut, instellen van je betaalgegevens ook minder dan 1 minuut en zelfs het controleren van je rijbewijs (dit is nodig als je een deelauto wilt reserveren) kost je minder dan 2 minuten. Het Moves team is 24/7 beschikbaar voor je en bereikbaar via whatsapp, mail of telefoon. Wel zo handig!

  • Waarom is Moves voor mijn werkgever interessant?

    Met Moves kun je als werkgever je medewerkers gebruik laten maken van alle vervoersopties van Moves. Fiscaal vriendelijk en alles op één factuur, wel zo overzichtelijk. Werknemers kunnen zowel privé als zakelijk reizen met Moves. Wij helpen je graag om de opties voor jouw bedrijf of werkgever te verkennen. Vul het contactformulier in en we nemen contact met je op. Je vindt het formulier via moves.nl/contact

  • Hoe kan ik contact opnemen met het Moves team?

    We zijn 24/7 bereikbaar via de volgende kanalen:
    Mail: info@moves.nl
    Telefoon: 085- 8085 204 (lokaal tarief)
    Social: stuur ons een bericht via LinkedIn

  • Hoe word ik klant?

    Lid worden van Moves is gratis en zo geregeld! De Moves app is beschikbaar voor Android en iOS. Je kunt de Moves app gratis downloaden via jouw app Store.

    In minder dan 1 minuut maak je jouw persoonlijke account aan en kun je op pad!

    Wil je zakelijke klant worden van Moves? Vul dan het contactformulier in en we nemen contact met je op. Je vindt het formulier via moves.nl/contact/

  • Geldt voor de Moves app het herroepingsrecht?

    Met het herroepingsrecht heb je het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. Bij het aanmaken van je Moves account heb je uitdrukkelijk afstand gedaan van dit recht op grond van artikel 6:230p onder g Burgerlijk Wetboek. Dit is een uitzonderingsrecht die de wetgever heeft geboden. Je kunt natuurlijk wel te allen tijde de Moves App de installeren of geen reizen meer plannen, boeken en betalen via de Moves App.

  • In welke talen is de Moves app beschikbaar?

    De Moves app is beschikbaar in Nederlands en Engels. De app past de taal automatisch aan naar de taalinstellingen van je telefoon! Wil je bijvoorbeeld liever de Moves app in het Engels gebruiken? Zet dan je telefooninstellingen op Engels, de app neemt deze direct over.

  • Er zijn 7 pilots in verschillende regio’s opgestart. Waarvan Moves Rotterdam en Den Haag heeft gewonnen. Houdt dat in dat reizigers van Moves alleen binnen Rotterdam en Den Haag kunnen reizen?

    Dat Moves in de regio Rotterdam en Den Haag de pilot heeft gewonnen, betekent niet dat Moves alleen hier dekking heeft. Met de Moves app is het mogelijk door heel Nederland te reizen.

Mijn Moves app

  • Waar kan ik de Moves app downloaden?

    De Moves app is beschikbaar voor Android en iOS. Je kunt de Moves app gratis downloaden via jouw App Store of Google Playstore

  • Hoe maak ik een (nieuw) account aan bij Moves?
    Registreren bij Moves is gratis en zo geregeld! Download de Moves app uit jouw app store, open de app en kies voor ‘Mijn profiel aanmaken’. Vul hier je gegevens in en binnen 1 minuut ben ook jij lid van Moves!
  • Hoe kan ik lid worden van Moves?
    Lid worden van Moves is gratis en zo geregeld! Download de Moves app uit jouw store, open de app en kies voor ‘Mijn profiel aanmaken’. Vul hier je gegevens in en binnen 1 minuut ben ook jij lid van Moves!
  • Moet ik saldo storten op mijn Moves account om te kunnen reizen?
    Het is niet nodig om saldo te storen op je Moves account. Je kan per reis betalen, direct vanuit de app en via jouw eigen vertrouwde bank. Wil je liever met credit card betalen? Dat kan ook, vul je gewenste betaalmethode(n) in via ‘Mijn profiel’ en stel je favoriet in.
  • Wat moet ik doen voordat ik mijn reis kan plannen, boeken en betalen via mijn Moves app?

    Het enige dat je hoeft te doen is lid worden van Moves. Nadat je de app hebt gedownload uit jouw app store maak je in minder dan 1 minuut je persoonlijke account aan. Voeg je betaalmethode toe en reis direct met:
    Al het openbaar vervoer (trein, IC direct, bus, tram, metro, pont)
    Deelscooters
    Deelfietsen (e-bikes en pedal bikes)
    Taxi’s (inclusief de Watertaxi in Rotterdam)
    Eigen auto
    Eigen fiets
    Looproutes

    Uiteraard heb je voor deelscooters en -auto’s een rijbewijs nodig. Wil je een deelauto boeken? Vul dan ook je rijbewijs gegevens in zodat wij deze voor onze vervoerder kunnen controleren.

  • Hoe deactiveer ik mijn Moves account?
    Wil je je account toch liever beëindigen? Neem dan contact met ons op via info@moves.nl
  • Ik heb geen Nederlands rijbewijs
    Dat is geen probleem! Wij herkennen rijbewijzen uit 195 landen wereldwijd.
  • Kan ik mijn Moves account delen met anderen?
    Het is mogelijk om je Moves account te delen met anderen. Voor meer informatie hierover neem contact met ons op via info@moves.nl
  • Wat doen jullie met mijn gegevens?

    Wij gaan met de grootste zorg om met jouw gegevens. Meer weten? Check dan ons Privacy Statement in de Moves app onder ‘Mijn profiel’ en ‘Over Moves’.

  • Waarom is het nodig om mijn rijbewijs te valideren?
    Voor het gebruik van deelauto’s vragen onze partners om een geldig rijbewijs. Wij controleren deze daarom graag voor je. Dit doe je eenvoudig via ‘Mijn profiel’ en kost je minder dan 2 minuten.
  • Waar kan ik mijn tickets inzien?

    Al jouw tickets kun je inzien via het ‘Mijn boekingen’ scherm in je Moves app. Hier zie je zowel je geldige tickets als je gemaakte reizen.

  • Wat kan ik doen als mijn rijbewijs niet gevalideerd is?

    Neem contact op met het Moves team en wij helpen je graag verder.

Kosten en tarieven

  • Zijn er kosten verbonden aan mijn Moves lidmaatschap?
    Het is gratis om lid te worden van Moves
  • Hoe komt mijn factuur tot stand?

    Gebruik je de Moves-app privé ? Dan ontvang je je factuur direct nadat je geboekt en betaald hebt (pay per use). Deze ontvang je per mail en bevat alle kosten die je in jouw reis hebt gemaakt van alle vervoerders. Je ontvangt dus één factuur ongeacht het aantal vervoerders, wel zo overzichtelijk!

    Reis je zakelijk? Dan ontvang jij of je werkgever de factuur elke 1e kalenderdag van de maand per mail. Wij incasseren het bedrag dezelfde dag van het opgegeven rekeningnummer. Net als bij pay per use geldt dat je één factuur ontvangt ongeacht het aantal vervoerders, wel zo overzichtelijk!

  • Waarom moet ik een automatisch incasso instellen of credit card opvoeren bij mijn betaalmethode?

    Gemaakte privé kosten incasseren wij van je bankrekening of via je credit card. Daarom is het verplicht om een van de twee betaalmethoden op te voeren.

    Betaalt jouw werkgever alle gemaakte kosten? Dan hoef je niets te doen.

  • Hoe ontvang ik mijn factuur?
    Je ontvangt jouw factuur per mail
  • Wanneer ontvang ik mijn factuur?

    Je ontvangt je factuur direct nadat je geboekt en betaald hebt. Reis je zakelijk? Dan ontvang jij of je werkgever jouw factuur elke 1e kalenderdag van de maand per mail. Wij incasseren het bedrag dezelfde dag van het opgegeven rekeningnummer.

  • Welk tarief betaal ik voor tickets die ik koop via de Moves app?
    Je betaalt bij Moves de reguliere prijzen van de vervoerders. Er is dus geen opslag en er zijn ook geen verborgen kosten.

Producten en diensten

  • Welke vervoerders zijn aangesloten bij Moves?

    Moves biedt diensten aan van de volgende vervoerders: Greenwheels, Donkey Republic, OV Fiets, Watertaxi, Waterbus, Snel een taxi en al het openbaar vervoer in Nederland.

  • Welke diensten kan ik boeken via Moves?

    Via Moves kun je reizen plannen, boeken én betalen voor verschillende vormen van vervoer zoals:

    Al het openbaar vervoer (trein, IC direct, bus, tram, metro, pont)
    Deelauto’s
    Deelfietsen (OV-fiets)
    Taxi’s (inclusief de Watertaxi in Rotterdam)

  • Welke diensten kan ik bekijken in de Moves reisplanner?

    Via de Moves planner kun je alle diensten bekijken die aangesloten zijn bij Moves. Je ziet ook welke diensten je direct kunt boeken. Ook kun je bijvoorbeeld de beschikbaarheid van OV-fietsen bekijken, voor deze deelfiets is op dit moment nog een separaat OV-fiets abonnement noodzakelijk.

  • Waar vind ik mijn ticket of boeking in de Moves app?
    Al jouw tickets kun je inzien via het ‘Mijn boekingen’ scherm in je Moves app. Hier zie je zowel je geldige tickets als je gemaakte reizen.
  • Kan ik mijn ticket openen zonder internet verbinding?

    Als je een ticket hebt aangekocht, komt deze onder ‘Boeking’ te staan in je app. Als je de ticket met de QR-code ziet, kan je jouw Moves tickets ook zonder internet verbinding openen en gebruiken.

  • Deelauto – Welke deelauto’s kan ik boeken via Moves?

    Op dit moment kun je gebruik maken van Greenwheels. Zij hebben de beschikking over busjes (caddy’s), compacte of station auto’s. 

  • Deelauto – Ik heb een vraag over Greenwheels
    Voor vragen over Greenwheels verwijzen we je naar de diverse contactmogelijkheden die deze vervoerder biedt. Wist je dat je deze ook via de Moves app kunt benaderen via ‘Mijn profiel’ en ‘ Diensten’? Met vragen mag je uiteraard ook altijd contact opnemen met het Moves team, wij kijken graag hoe we je verder kunnen helpen!
  • Deelauto – Hoe open ik mijn geboekte Greenwheels?

    Via je Moves app open je jouw geboekte Greenwheels door te gaan naar jouw reservering en te kiezen voor ‘Auto openen’. Tik op je scherm om de pincode te zien, die je nodig hebt om de auto te openen. De autosleutel vind je in de on-board computer in het dashboardkastje. Let op: je kan vanaf 15 minuten voor je reservering start je Greenwheels openen.

  • Deelauto – Waar vind ik de pincode en sleutel van mijn geboekte Greenwheels?
    De pincode om jouw Greenwheels te openen vind je in het scherm met boekingsdetails in jouw reservering. Om de pincode te kunnen zien tik je op het scherm van je smartphone. De autosleutel vind je in de on-board computer in het dashboardkastje.
  • Deelauto – Mijn auto van Greenwheels heeft schade. Wat moet ik doen?

    Schade moet gemeld worden voor de rit! Schade die groter is dan een bankpas moet direct worden gemeld. Kijk hier voor meer informatie over het melden van schade bij Greenwheels.

  • Deelauto – Hoe kan ik mijn geboekte Greenwheels rit beëindigen?
    Via je Moves app sluit je jouw geboekte Greenwheels door te gaan naar jouw reservering en te kiezen voor ‘Auto sluiten’. Om de rit af te sluiten moet je: 1. De auto moet weer terug zijn op de vertreklocatie van de boeking. Elke auto heeft zijn eigen parkeerplek. 2. Stop de autosleutel terug in de on-boad computer in het dashboardkastje. 3. Verlaat de auto, vergeet je spullen niet, en vergrendel de auto met je Moves app.
  • Deelauto – Ik wil mijn geplande Greenwheels rit annuleren

    Annuleren kan tot 1 uur voordat je reservering start via je Moves app.

  • Deelauto – Hoe werkt de stekker van Greenwheels?

    Voor meer informatie over hoe de stekker werkt van de electrische auto, bekijk hier het filmpje.

  • Deelfiets – Welke deelfietsen kan ik boeken via Moves?

    Op dit moment kun je gebruik maken van de OV fietsen. Binnenkort kan je ook de fietsen van Donkey Republic boeken. Donkey heeft een breed aanbod aan e-bikes en pedal bikes.

  • Deelfiets – Ik heb een vraag over Donkey Republic
    Voor vragen over Donkey Republic verwijzen we je naar de diverse contactmogelijkheden die deze vervoerder biedt. Wist je dat je deze ook via de Moves app kunt benaderen via ‘Mijn profiel’ en ‘ Diensten’? Met vragen mag je uiteraard ook altijd contact opnemen met het Moves team, wij kijken graag hoe we je verder kunnen helpen!
  • Deelfiets – Hoe boek ik een Donkey Republic pedal bike?

    1. Zoek een Donkey Republic fiets in de Moves app.

    2. Kies voor de pedal bike. 

    3. Kies voor ‘Boek’

    4. Klik op Ga naar Donkey Republic.

    5. Download de Donkey Republic app als je dit nog niet eerder hebt gedaan. Indien je dit wel eerder hebt gedaan wordt je automatisch doorgeschakeld naar de app wanneer je klikt op ‘Ga naar Donkey Republic’.

    6. Zoek de fiets uit die je zou willen binnen de Donkey Republic app. 

    7. Klik op ‘selectie bevestigen’.

    8. Klik op ‘Huur 1 fiets’.

    9. Geef Donkey Republic toegang tot het gebruiken van bluetooth. Hiermee kan er contact worden gemaakt met het slot op de fiets. 

    10. Creëer een account of log in. 

    11. Voer je telefoonnummer in en ontvang daarop een verificatiecode om de fiets te openen. 

    12 Indien je samen met iemand reist, vul dan het mailadres van je medereiziger in zodat hij of zij via haar of zijn eigen app de fiets kan ontgrendelen. 

    13. Vul hierna de betalingsmethode in en verifieer je betaalmethode.

    14. Veel reisplezier!

  • Deelfiets – Waar vind ik de sleutel?

    1. Zorg dat je voor de juiste fiets staat. De fiets-ID of naam die in de app wordt weergeven moet overeenkomen met die op het voorpaneel van de fiets wordt weergeven.

    2. Tik op ‘Ontgrendelen’ in de app.

    3. Wacht tot het elektronische slot van het achterwiel open gaat. 

    4. Als het slot niet automatisch opengaat nadat je het in de app hebt ontgrendeld, trek je de oranje knop omhoog. 

  • Deelfiets – Hoe breng ik de fiets terug en eindig ik de huur?

    Voordat je huurperiode afloopt, breng je de fiets terug naar een van de inleverlocaties – deze worden in de app weergegeven met een zwarte punaise op de kaart (Als je de fiets niet terugbrengt naar een inleverlocatie, worden er 5 € verplaatsingskosten in rekening gebracht).

    1. Klik op “Retourneren”. De app leid je automatisch naar de dichtstbijzijnde hub en toont je vervolgens de routebeschrijving ernaar toe. Je kunt ook een andere drop-off hub selecteren als je dat liever hebt. 

    2. Breng het voertuig naar de exacte locatie. De app kan je vertellen, wanneer je je op de exacte locatie bevindt – in dat geval wordt de knop “Verhuur beëindigen” groen. Druk op de optie “Verhuur beëindigen” en zorg ervoor dat je het voertuig goed vergrendelt, zodra de app je het signaal geeft om het voertuig te vergrendelen.

  • Deelfiets – Hoe annuleer ik mijn boeking?

    1. Klik op de 3 puntjes in de voertuigkaart.

    2. Selecteer ‘Huur annuleren’. 

    3. Als je je huur wilt annuleren nadat je deze hebt ontgrendeld, kun je contact met ons opnemen met de reden voor de annulering. Dan lossen we het voor je op. 

  • Openbaar vervoer – Waar vind ik mijn ticket?
    Al jouw tickets kun je inzien via het ‘Mijn boekingen’ scherm in je Moves app. Hier zie je zowel je geldige tickets als je gemaakte reizen.
  • Openbaar vervoer – Moet ik in-en uitchecken?

    Met de QR-code op jouw ticket. Je hoeft niet in-en uit te checken. Dit is alleen om de poortjes te openen. Voor bussen zonder scanner kun je jouw ticket tonen aan de chauffeur.

  • Openbaar vervoer – Ik ben vergeten in-of uit te checken, wat nu?

    Ben je vergeten uit te checken aan het einde van je reis? Als je gebruik maakt van een ticket met een QR-code is dat geen probleem. De QR-code is voor de operatie van de poortjes. In- en uitchecken is niet nodig.

  • Openbaar vervoer – Er is geen QR code lezer, hoe kan ik in-en uitchecken?

    Bij de trein kun je gewoon doorlopen. Het is niet nodig om in en uit te checken. De poortjes op het station lezen automatisch de QR-code. Voor de bus en tram geldt dat je ook gewoon kunt uitstappen.

  • Openbaar vervoer – Bus: Ik kan het ticket niet scannen in de bus, hoe toon ik mijn vervoersbewijs?

    Nadat je je ticket hebt betaalt verschijnt deze bij ‘Boeking’. Als je de bus instapt, laat je de QR-code zien aan de chauffeur. Dit is je ticket en je hoeft niet meer in of uit te checken. 

  • Openbaar vervoer – Kan ik met mijn Moves app met alle treinen reizen?
    Met de Moves app kun je met alle Nederlandse treinen reizen. Ook met de Intercity Direct, hiervoor kun je de toeslag ook eenvoudig via jouw Moves app betalen.
  • Openbaar vervoer – Hoe kan ik van reisklasse wisselen met mijn Moves app?
    Op dit moment is het nog niet mogelijk om van reisklasse te wisselen.
  • OV fiets – Kan ik gebruik maken van OV-fietsen met mijn Moves app?

    Op dit moment is een separaat OV-fietsabonnement nog noodzakelijk voor het gebruiken van OV-fietsen. Via jouw Moves app kun je wel de beschikbaarheid per station inzien en deze inplannen!

  • Taxi – Ik heb een vraag over Snel een Taxi
    Voor vragen over Snel een Taxi verwijzen we je naar de diverse contactmogelijkheden die deze vervoerder biedt. Wist je dat je deze ook via de Moves app kunt benaderen via ‘Mijn profiel’ en ‘ Diensten’? Met vragen mag je uiteraard ook altijd contact opnemen met het Moves team, wij kijken graag hoe we je verder kunnen helpen!
  • Taxi – Hoe lang van te voren kan ik een taxi reserveren?

    Het is mogelijk om tot 20 minuten voor je rit een taxi te reserveren. Wij adviseren je echter om dit eerder te doen indien mogelijk, want als je eerder reserveert is het goedkoper. 

  • Taxi – Krijg ik een bevestiging van mijn taxi reservering?

    Ja, binnen 15min krijg je in de app te zien of jou rit is bevestigd en wie je chauffeur is. 

     

  • Taxi – Ik kan de chauffeur niet vinden

    Wat vervelend dat je de chauffeur niet kan vinden. Bel de chauffeur via de contact gegevens in de boeking, wordt er niet opgenomen? Neem contact op met het Moves team voor verdere hulp.

  • Taxi – Ik wil mijn bestemming wijzigen
    Neem contact op met het Moves team voor verdere hulp.
  • Watertaxi – Kan ik met Moves de Watertaxi in Rotterdam boeken?

    Met jouw Moves app kun je de Watertaxi in Rotterdam wel plannen. Boeken en betalen moet je nog wel doen op de site van de Watertaxi.

Contact

  • Hoe neem ik contact op met het Moves team?
    We zijn 24/7 bereikbaar via de volgende kanalen: Mail: info@moves.nl Telefoon: 085- 8085 204 (lokaal tarief) Social: stuur ons een bericht via LinkedIn
  • Werkgevers – Waar kan ik een intake gesprek aanvragen?

    Wat leuk dat je interesse hebt in Moves! Vul het contactformulier in en we nemen contact met je op. Je vindt het formulier via moves.nl/contact/

  • Waar kan ik een tip of opmerking voor het Moves team achterlaten?

    Wij horen graag over jouw ervaring! Mail ons via info@moves.nl

  • Ik heb een klacht
    Wat jammer dat je een klacht hebt over Moves. Neem contact op met het Moves team en wij kijken graag samen met je hoe we dit zo goed mogelijk voor je op kunnen lossen.

In opdracht van

Open chat