Veelgestelde vragen Moves

Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over de Moves-app. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met Team moves.

Algemeen

  • Wat is Moves?

    Moves is jouw alles-in-één reis app.

    Moves begeleid je van deur tot deur met een naadloze combinatie van vervoermiddelen. Je plant, reserveert, boekt, reist, en betaalt alles met één app. Daarmee helpen we elke dag duizenden reizigers, werknemers en werkgevers, onze infrastructuur én de luchtkwaliteit vooruit.

  • Waar kan ik de Moves app downloaden?

    De Moves app is beschikbaar voor Android en iOS. Je kunt de Moves app gratis downloaden via jouw app Store.

  • Wat kan ik allemaal met de Moves app?

    Moves is jouw alles-in-één reis app.

    Je plant, reserveert, boekt, reist, en betaalt alles met één app. Hierbij heb je ruime keuze tussen verschillende vormen van vervoer zoals:

    Al het openbaar vervoer (trein, IC direct, bus, tram, metro, pont)
    Deelauto’s
    Deelscooters
    Deelfietsen (e-bikes en pedal bikes)
    Taxi’s (inclusief de Watertaxi in Rotterdam)
    Eigen auto
    Eigen fiets
    Looproutes

    Onze slimme Moves planner houdt rekening met alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op jouw reis(keuze). Denk hierbij aan weersverwachtingen, verkeersinformatie, Kcal, CO2, prijs, reisduur en nog veel meer!

  • Waarom is Moves voor mijn werkgever interessant?

    Met Moves kun je als werkgever je medewerkers gebruik laten maken van alle vervoersopties van Moves. Fiscaal vriendelijk en alles op één factuur, wel zo overzichtelijk. Werknemers kunnen zowel privé als zakelijk reizen met Moves. Wij helpen je graag om de opties voor jouw bedrijf of werkgever te verkennen. Vul het contactformulier in en we nemen contact met je op. Je vindt het formulier hier.

  • Hoe word ik klant?

    Lid worden van Moves is gratis en zo geregeld! De Moves app is beschikbaar voor Android en iOS. Je kunt de Moves app gratis downloaden via jouw app Store.

    In minder dan 1 minuut maak je jouw persoonlijke account aan en kun je op pad!

    Wil je zakelijke klant worden van Moves? Vul dan het contactformulier in en we nemen contact met je op. Je vindt het formulier hier.

  • Geldt voor de Moves app het herroepingsrecht?

    Met het herroepingsrecht heb je het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. Bij het aanmaken van je Moves account heb je uitdrukkelijk afstand gedaan van dit recht op grond van artikel 6:230p onder g Burgerlijk Wetboek. Dit is een uitzonderingsrecht die de wetgever heeft geboden. Je kunt natuurlijk wel te allen tijde de Moves App de installeren of geen reizen meer plannen, boeken en betalen via de Moves App.

  • In welke talen is de Moves app beschikbaar?

    De Moves app is beschikbaar in Nederlands en Engels. De app past de taal automatisch aan naar de taalinstellingen van je telefoon! Wil je bijvoorbeeld liever de Moves app in het Engels gebruiken? Zet dan je telefooninstellingen op Engels, de app neemt deze direct over.

  • Waar in Nederland kun je reizen met Moves?

    Met de Moves app is het mogelijk door heel Nederland te reizen. Maar Moves is vooral relevant voor reizen in en naar de grote steden. Het aanbod van vervoeropties is daar het hoogst omdat deelvervoer meestal gebonden is aan locaties in en rondom de stad. 

Mijn Moves app

  • Hoe maak ik een (nieuw) account aan bij Moves?

    Registreren bij Moves is gratis en zo geregeld! Download de Moves app uit jouw app store, open de app en kies voor ‘Mijn profiel aanmaken’. Vul hier je gegevens in en binnen 1 minuut ben ook jij lid van Moves!

  • Hoe kan ik lid worden van Moves?
    Lid worden van Moves is gratis en zo geregeld! Download de Moves app uit jouw store, open de app en kies voor ‘Mijn profiel aanmaken’. Vul hier je gegevens in en binnen 1 minuut ben ook jij lid van Moves!
  • Moet ik saldo storten op mijn Moves account om te kunnen reizen?
    Het is niet nodig om saldo te storen op je Moves account. Je kan per reis betalen, direct vanuit de app en via jouw eigen vertrouwde bank. Wil je liever met credit card betalen? Dat kan ook, vul je gewenste betaalmethode(n) in via ‘Mijn profiel’ en stel je favoriet in.
  • Wat moet ik doen voordat ik mijn reis kan plannen, boeken en betalen via mijn Moves app?

    Het enige dat je hoeft te doen is lid worden van Moves. Nadat je de app hebt gedownload uit jouw app store maak je in minder dan 1 minuut je persoonlijke account aan. Voeg je betaalmethode toe en reis direct met:
    Al het openbaar vervoer (trein, IC direct, bus, tram, metro, pont)
    Deelscooters
    Deelfietsen (e-bikes en pedal bikes)
    Taxi’s (inclusief de Watertaxi in Rotterdam)
    Eigen auto
    Eigen fiets
    Looproutes

    Uiteraard heb je voor deelscooters en -auto’s een rijbewijs nodig. Wil je een deelauto boeken? Vul dan ook je rijbewijs gegevens in zodat wij deze voor onze vervoerder kunnen controleren.

  • Hoe verwijder ik mijn Moves account?

    Wil je je account toch liever verwijderen? Neem dan contact met ons op via info@moves.nl

  • Wat doen jullie met mijn gegevens?

    Wij gaan met de grootste zorg om met jouw gegevens. Meer weten? Check dan ons Privacy Statement in de Moves app onder ‘Mijn profiel’ en ‘Over Moves’.

  • Waar kan ik mijn tickets inzien?

    Al jouw tickets kun je inzien via het ‘Mijn boekingen’ scherm in je Moves app. Hier zie je zowel je geldige tickets als je gemaakte reizen.

  • Wat kan ik doen als mijn rijbewijs niet gevalideerd is?

    Neem contact op met het Moves team en wij helpen je graag verder.

Kosten en tarieven

  • Zijn er kosten verbonden aan mijn Moves lidmaatschap?

    Nee, het is gratis om lid te worden van Moves, je betaalt alleen voor de reizen die je boekt.

  • Hoe komt mijn factuur tot stand?

    Gebruik je de Moves-app privé ? Dan ontvang je je factuur direct nadat je geboekt en betaald hebt (pay per use). Deze ontvang je per mail en bevat alle kosten die je in jouw reis hebt gemaakt van alle vervoerders. Je ontvangt dus één factuur ongeacht het aantal vervoerders, wel zo overzichtelijk!

    Reis je zakelijk? Dan ontvang jij of je werkgever de factuur elke 1e kalenderdag van de maand per mail. Wij incasseren het bedrag dezelfde dag van het opgegeven rekeningnummer. Net als bij pay per use geldt dat je één factuur ontvangt ongeacht het aantal vervoerders, wel zo overzichtelijk!

  • Waarom moet ik een automatisch incasso instellen of credit card opvoeren bij mijn betaalmethode?

    Gemaakte privé kosten incasseren wij van je bankrekening of via je credit card. Daarom is het verplicht om een van de twee betaalmethoden op te voeren.

    Betaalt jouw werkgever alle gemaakte kosten? Dan hoef je niets te doen.

  • Hoe ontvang ik mijn factuur?

    Je ontvangt jouw factuur per mail.

  • Wanneer ontvang ik mijn factuur?

    Je ontvangt je factuur direct nadat je geboekt en betaald hebt. Reis je zakelijk? Dan ontvang jij of je werkgever jouw factuur elke 1e kalenderdag van de maand per mail. Wij incasseren het bedrag dezelfde dag van het opgegeven rekeningnummer.

  • Welk tarief betaal ik voor tickets die ik koop via de Moves app?
    Je betaalt bij Moves de reguliere prijzen van de vervoerders. Er is dus geen opslag en er zijn ook geen verborgen kosten.

Producten en diensten

  • Welke vervoerders zijn aangesloten bij Moves?

    Moves biedt diensten aan van de volgende vervoerders: Greenwheels, Donkey Republic, OV Fiets, Watertaxi, Waterbus, Snel een taxi en al het openbaar vervoer in Nederland.

  • Welke diensten kan ik boeken via Moves?

    Via Moves kun je reizen plannen, boeken én betalen voor verschillende vormen van vervoer zoals:

    Al het openbaar vervoer (trein, IC direct, bus, tram, metro, pont, waterbus)
    Deelauto’s (Greenwheels)
    Deelfietsen (OV-fiets en Donkey Republic fietsen)
    Taxi’s (inclusief de Watertaxi in Rotterdam)

  • Welke diensten kan ik bekijken in de Moves reisplanner?

    Via de Moves planner kun je alle diensten bekijken die aangesloten zijn bij Moves. Je ziet ook welke diensten je direct kunt boeken. Ook kun je bijvoorbeeld de beschikbaarheid van OV-fietsen bekijken, voor deze deelfiets is op dit moment nog een separaat OV-fiets abonnement noodzakelijk.

  • Waar vind ik mijn ticket of boeking in de Moves app?
    Al jouw tickets kun je inzien via het ‘Mijn boekingen’ scherm in je Moves app. Hier zie je zowel je geldige tickets als je gemaakte reizen.
  • Kan ik mijn ticket openen zonder internet verbinding?

    Als je een ticket hebt aangekocht, komt deze onder ‘Boeking’ te staan in je app. Als je de ticket met de QR-code ziet, kan je jouw Moves tickets ook zonder internet verbinding openen en gebruiken.

  • Openbaar vervoer – Hoe reis ik met het OV? Instructievideo

    Bekijk deze video voor alle stappen: https://www.youtube.com/watch?v=MdeqqikrI_8

     

  • Openbaar vervoer – Waar vind ik mijn ticket?
    Al jouw tickets kun je inzien via het ‘Mijn boekingen’ scherm in je Moves app. Hier zie je zowel je geldige tickets als je gemaakte reizen.
  • Openbaar vervoer – Moet ik in-en uitchecken?

    Met de QR-code op jouw ticket. Je hoeft niet in-en uit te checken. Dit is alleen om de poortjes te openen. Voor bussen zonder scanner kun je jouw ticket tonen aan de chauffeur.

  • Openbaar vervoer – Ik ben vergeten in-of uit te checken, wat nu?

    Ben je vergeten uit te checken aan het einde van je reis? Als je gebruik maakt van een ticket met een QR-code is dat geen probleem. De QR-code is voor de operatie van de poortjes. In- en uitchecken is niet nodig.

  • Openbaar vervoer – Er is geen QR code lezer, hoe kan ik in-en uitchecken?

    Bij de trein kun je gewoon doorlopen. Het is niet nodig om in en uit te checken. De poortjes op het station lezen automatisch de QR-code. Voor de bus en tram geldt dat je ook gewoon kunt uitstappen.

  • Openbaar vervoer – Bus: Ik kan het ticket niet scannen in de bus, hoe toon ik mijn vervoersbewijs?

    Nadat je je ticket hebt betaalt verschijnt deze bij ‘Boeking’. Als je de bus instapt, laat je de QR-code zien aan de chauffeur. Dit is je ticket en je hoeft niet meer in of uit te checken. 

  • Openbaar vervoer – Kan ik met mijn Moves app met alle treinen reizen?
    Met de Moves app kun je met alle Nederlandse treinen reizen. Ook met de Intercity Direct, hiervoor kun je de toeslag ook eenvoudig via jouw Moves app betalen.
  • Openbaar vervoer – Hoe kan ik van reisklasse wisselen met mijn Moves app?

    Op dit moment is het nog niet mogelijk om van reisklasse te wisselen.

  • Openbaar vervoer – QR code scannen op station

    Tip: Het scannen van de QR code gaat het beste wanneer je helderheid van je scherm volledig aan staat.

    De barcode werkt alleen bij poortjes met een barcode reader, dit is een poortje met een glazen barcodelezer aan je rechterkant:

    Soms is het glas van deze scanners dusdanig beschadigd dat deze de barcode niet meer kan lezen. Als dat het geval is, kan je ons dan doorgeven waar dit was? Dan geven wij dat weer door aan NS.  Staan er geen poortjes maar alleen check-in en check-uit paaltjes? Dan is het niet nodig om in -en uit te checken. De barcode werkt niet op deze paaltjes. Je kan dan dus zo in de trein gaan zitten en bij een controle je kaartje laten zien, jouw ticket is namelijk al betaald.

    Tip: Het scannen van de QR code gaat het beste wanneer je helderheid van je scherm volledig aan staat.

    Update 12 augustus 2021: Voor Android telefoons komt het soms voor dat de QR code niet goed gescand wordt. Team Moves werkt op dit moment aan een oplossing om dit te verhelpen. We verwachten dat dit snel wordt opgelost.

    ——————

    Tip: Scanning the QR code works best when your screen brightness is fully turned on.

    The barcode only works for gates with a barcode reader, this is a gate with a glass barcode reader on your right:

    Sometimes the glass of these scanners is so damaged that it can no longer read the barcode. If so, can you tell us where this was? We will then pass this on to NS. Are there no gates but only check-in and check-out posts? Then it is not necessary to check in and out. The barcode does not work on these posts. So you can just sit on the train and show your ticket at a check, because your ticket has already been paid.

    Update 12 augustus 2021: For Android phones, it sometimes happens that the QR code is not scanned properly. Team Moves is currently working on a solution to fix this. We expect this to be resolved soon.

  • OV fiets – Kan ik gebruik maken van OV-fietsen met mijn Moves app?

    Op dit moment is een separaat OV-fietsabonnement nog noodzakelijk voor het gebruiken van OV-fietsen. Via jouw Moves app kun je wel de beschikbaarheid per station inzien en deze inplannen!

Contact

  • Hoe neem ik contact op met het Moves team?

    We zijn 24/7 bereikbaar via de volgende kanalen:
    Mail: info@moves.nl
    Telefoon: +31 (0)33 303 4640 op werkdagen van 08:00 – 18:00 uur

  • Ik heb een klacht

    Wat jammer dat je een klacht hebt over Moves. Neem contact op met het Moves team via info@moves.nl en wij kijken graag samen met je hoe we dit zo goed mogelijk voor je op kunnen lossen.